" /> نقد و برررسی و معرفی فیلم

نقد و بررسی و معرفی فیلم

نقد و بررسی آثار فاخر سینمای جهان و معرفی فیلم و فیلمسازان

نقد و بررسی و معرفی فیلم

نقد و بررسی آثار فاخر سینمای جهان و معرفی فیلم و فیلمسازان

نقد و بررسی و معرفی فیلم
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۴ ارديبهشت ۹۹، ۰۱:۵۸ - اینستا گرام ها
    تشکر

زن تحت تاثیر (و یا با ترجمه ی جدید و امروزی تر : زن جوگیر) 1974
جان کاساوتیس

نیک(پیتر فالک) کارگر متخصص به قولی که به همسرش میبل (جینا رولندز) داده،عمل نمی کند و برای گذراندن شبی با او که بچه ها را به خانه ی مادرش فرستاده تا شب را تنها با شوهرش سپری کند،به خانه نمی رسد...میبل که بنظر آشفته و پریشان احوال می رسدکنترلش را از دست داده و شبانه راهی باری نزدیک خانه می شود،در آنجا با خوردن مشروب و آشنایی با مرد غریبه ای،به خانه ی مرد رفته شب را با او سپری می کند....

سلامت عقلی میبل تا اینجا روند عادی و نرمال دارد،اما هر چه فیلم جلوتر می رود،با آشفتگی نماها،فیلمبرداری و تشنج حرکات دوربین،آشفتگی میبل و روان پریشی او بیشتر نمایان می شود...جنون میبل بنظر موضوع محوری فیلم است اما در طول فیلم کاساوتیس با هوشمندی این مسئله را دستخوش تغییر می کند و مخاطب در برابر واقعیتی دیگر قرار می گیرد...روان پریشی میبل و مسبب اصلی صعود نمودار جنون وی،تاثیرپذیری او از افراد و محیطی ست که بشدت ملتهب و آشفته اند.

مسئله ی دیگری که #کاساوتیس در فیلمش با ظرافت به آن پرداخته اینست که میبل خودآزار و خود ویرانگرست ولی به دیگران آزاری نمی دهد و برخوردش با اطرافیان با مهربانی و عطوفت همراه است در مقابل تمام افراد بظاهر روان سلامت که با او ارتباط دارند به وضوح رگه هایی از جنون و خشونت و دیگرآزاری دارند!

و در پایان اگر فرض را بر این بگذاریم که جنون انسان در دنیای دیوانه ی امروز اجتناب ناپذیر است کاساوتیس تنها راه مصونیت از عدم پیشرفت این جنون را پنهان کردن آن می داند،کشیدن پرده بر چشم نامحرمان همانگونه که نیک پرده بر دوربین می کشد!

پ.نوشت: بازی بینظیر جینا رولندز را در این فیلم هرگز فراموش نخواهید کرد...من فرم درهم آمیخته ی رئال و آنارشیست کارهای کاساوتیس را بشدت می پسندم از وی بیش از دو فیلم ندیده ام، زن تحت تاثیر و چهره ها... و همین دو سبب شدند که نام او برای همیشه بعنوان فیلمسازی مولف در ضمیر من حک شود.

زن تحت تاثیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی